The Effectiveness of Animation Learning Media in Improving Mastery of Arabic Vocabulary at Madrasah Ibtidaiyah Through Limited Face-to-Face
Efektivitas Media Pembelajaran Animasi dalam Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah Melalui Tatap Muka Terbatas
Abstract
Animated media can be an interesting medium for children and adults who want to learn Arabic vocabulary. Animated media is also very helpful for teachers to attract the attention of students. By bringing up research that discusses animation media, it is hoped that it can help learning Arabic vocabulary at MI Muhammadiyah 2 Kedungbanteng, as well as the effectiveness of animation media in increasing Arabic vocabulary. This research uses a quantitative approach with a quasi-experimental method. This study uses descriptive analysis, and to determine the effectiveness of the media by comparing the results of the pretest and posttest scores. The results obtained are that the vocabulary animation media is able to improve the ability to master Arabic vocabulary at MI Muhammadiyah 2 Kedungbanteng.
References
U. Ridho, “Evaluasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” An Nabighoh J. Pendidik. dan Pembelajaran Bhs. Arab, vol. 20, no. 01, hal. 19, 2018, doi: 10.32332/an-nabighoh.v20i01.1124.
Mutmainnah1, M. Maannahali2, dan dan susiawati, “EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA VIDEO KARTUN TERHADAP PEMBELAJARAN ISIM BAHASA ARAB SISWA KELAS VII MTS NEGERI PINRANG,” 2020.
M. Mukhlishoh dan I. Khisbiyah, “Pengaruh Media Film Animasi Terhadap Motivasi Belajar Siswa Mata Pelajaran IPA(Studi Penelitian di MI AN-NUR Kota Cirebon),” Al Ibtida J. Pendidik. Guru MI, vol. 2, no. 2, 2015, doi: 10.24235/al.ibtida.snj.v2i2.125.
H. Salahuddin, “EFEKTIVITAS VIDEO ANIMASI BERBASIS KINEMASTER UNTUK MENINGKATKAN PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA ARAB SISWA KELAS VIII DI MTS. NURUL HUDA KETAMBUL, TUBAN,” Ef. VIDEO ANIMASI Berbas. KINEMASTER UNTUK Meningkat. PENGUASAAN KOSAKATA Bhs. Arab SISWA KELAS VIII DI MTS. NURUL HUDA KETAMBUL, TUBAN, hal. 35–42, 2020, [Daring]. Tersedia pada: http://eprints.umm.ac.id/id/eprint/68519.
Teni Nurrita, “PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA,” myskat, vol. 1321, no. 2, hal. 171–187, 2018, doi: 10.1088/1742-6596/1321/2/022099.
K. Sukiyasa dan S. Sukoco, “Pengaruh media animasi terhadap hasil belajar dan motivasi belajar siswa materi sistem kelistrikan otomotif,” J. Pendidik. Vokasi, vol. 3, no. 1, hal. 126–137, 2013, doi: 10.21831/jpv.v3i1.1588.
R. Idris, S. Fatimah, A. Ilmullah, A. Alamsyah, dan U. N. Makassar, “AL-FASHAHAH : JOURNAL OF ARABIC EDUCATION , LINGUISTICS , AND LITERATURE,” vol. 2, no. 1, hal. 81–91.
Z. Fajriah, “PENINGKATAN PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA ARAB ( MUFRADAT ) MELALUI PENGGUNAAN MEDIA KARTU KATA BERGAMBAR ( Penelitian Tindakan Pada Siswa kelas I MI Nurul HakimKediri Lombok Barat Tahun 2015),” J. Pendidik. Usia Dini, vol. 9, hal. 107–126, 2015.
sugiyono, Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan r&d. intro .pdf. 2010.
M. Ahmad, I. Akzam, dan Y. Yunita, “Pengaruh Program Kelas Bahasa Arab pada Lembaga CELAD terhadap Penguasaan Mufrodat (Kosa Kata) Mahasiswa,” Al-Hikmah J. Agama dan Ilmu Pengetah., vol. 16, no. 1, hal. 58–77, 2019, doi: 10.25299/jaip.2019.vol16(1).2853.
Copyright (c) 2022 Qurrotul Aini, Khizanatul Hikmah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.