Revolutionizing Arabic Vocabulary Learning with Mimicry Memorization


Merevolusi Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab dengan Mimicry Memorization


  • (1)  Damayanti Damayanti            Universitas Muhammadiyah Sidoarjo,Universitas Muhammadiyah Sidoarjo [https://ror.org/017hvgd88]  
            Indonesia

  • (2) * Farikh Marzuki Ammar              
            Indonesia

    (*) Corresponding Author

Abstract

This study investigates the effectiveness of the Mimicry Memorization method in improving Arabic vocabulary skills among fifth-grade students at Al Islam Elementary School Pehnangka Ngawi. Utilizing classroom action research across two cycles, the research demonstrates a significant enhancement in students' classical learning completeness, with a notable increase from 62.06% to 89.65%. Through pre-tests, post-tests, observation, and documentation, the study highlights the positive impact of the Mimicry Memorization method on student engagement, learning outcomes, and teacher effectiveness. These findings underscore the importance of innovative teaching methods in optimizing educational experiences and outcomes.

Highlight:

  1. Implementation of Mimicry Memorization method significantly improves Arabic vocabulary skills.
  2. Classroom action research demonstrates a notable increase in students' learning completeness.
  3. Findings underscore the importance of innovative teaching methods for optimizing educational outcomes.

Keywoard: Mimicry Memorization, Arabic vocabulary, Classroom action research, Learning outcomes, Student engagement

References

M. Fauzi and M. Thohir, “Pembelajaran Kaligrafi Arab untuk Meningkatkan Maharah Al-Kitabah,” EL-IBTIKAR J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 9, no. 2, pp. 226–240, 2021, doi: 10.24235/ibtikar.v9i2.6554.

A. C. Harimi, “Pembelajaran Maharah Bahasa Arab Berbasis Inklusif,” Tarling, vol. 1, no. 2, pp. 19–32, 2021.

A. Rathomi, “Maharah Kitabah dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” Tarbiya Islam. J. Kegur. dan Pendidik. Islam, vol. 1, pp. 1–8, 2020. [Online]. Available: ojs.unida.ac.id/tatsqifiy.

S. Kuraedah, “Aplikasi Maharah Kitabah dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” Al-Ta’dib J. Kaji. Ilmu Pendidikan, IAIN Kendari, vol. 8, no. 2, pp. 82–98, 2015.

S. Mustofa, Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Inovatif. Malang, Indonesia: UIN - Maliki Press, 2011.

A.W. Rosyidi, Memahami Konsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab. Malang, Indonesia: UIN - Maliki Press, 2011.

Ulin Nuha, Metodologi Super Efektif Pembelajaran Bahasa Arab. Jogjakarta, Indonesia: Diva Press, 2012.

Ismail Sholeh, “Penerapan Metode Mimicry Memorization dalam Pembelajaran Al Kalam bagi siswa kelas XI MA Darul Quran Gunung Kidul tahun ajaran 2014/2015.” (skripsi, UIN Sunan Kalijaga, 2015).

Kiki Riska, Analisis Metode Mim-mem (MIMICRY-MEMORIZATION) Pada Pembelajaran Bahasa Arab DI Madrasah Tsanawiyah Negeri 4 Tanjung Jabung Timu. Diss. Universitas Jambi, 2022.

N. Nurrohmah, N. Rahmawati, and H. Busri, “Efektivitas Metode Mim-mem (mimicry memorization) Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara dan Membaca Bahasa Arab Siswa Kelas VIII MTs Maarif NU 04 Tamansari Purbalingga.” Lisanul Arab: Journal Of Arabic Learning and Teaching, vol. 9, no. 2, pp. 95–103, 2020.

Kiki Riska, Analisis Metode Mim-mem (MIMICRY-MEMORIZATION) Pada Pembelajaran Bahasa Arab DI Madrasah Tsanawiyah Negeri 4 Tanjung Jabung Timu. Diss. Universitas Jambi, 2022.

IG.A.K. Wardani and K. Wihardit, Penelitian Tindakan Kelas. Tangerang Selatan, Indonesia: CV. Jaya Abadi Utama, 2020.

A. Royani, “Penerapan Teknik Pembelajaran Kooperatif NHT dalam Meningkatkan Pemahaman tentang Bumi Bagian dari Alam Semesta,” vol. 2, pp. 294–311, 2017. [Online]. Available: http://www.jurnal.unublitar.ac.id/index.php/briliant.

Musfiqon, Panduan Lengkap Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta, Indonesia: PT. Prestasi Pustaka, 2012.

S. R. Sukma, “Penggunaan Video Animasi Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Laju Penggunaan Video Animasi Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Laju Reaksi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Kelas XI SMAS Babul Maghfirah Aceh Besar,” 2017.

A. M. A.-T. Omar, Manzilah Al-Lughah Al-’Arabiyyah baina Al-Lughaat Al-Mu’aashirah, 2nd ed. Makkah, Saudi Arabia: Presidensi Umum Urusan Masjidil Haram dan Masjid Nabawi, 2018.

A. D. Lestari, “Istakhdam Al-Wasiilah A’laa ‘Asaasi Fidyu Almutaharrikah Litarqiyyati Natiijati Ta’allumi Al-Lughah Al-’Arabiyyah Lisshoffi As-Saabi’ Bi Madrasah As-Tsanawiyyah Fajrul Iman Patumbak Deli Serdang,” 2020.

Mu’alimim and R. A. H. Cahyadi, Penelitian Tindakan Kelas: Teori dan Praktik, 2014.

A. Royani, “Penerapan Teknik Pembelajaran Kooperatif NHT dalam Meningkatkan Pemahaman tentang Bumi Bagian dari Alam Semesta,” vol. 2, pp. 294–311, 2017. [Online]. Available: http://www.jurnal.unublitar.ac.id/index.php/briliant.

Musfiqon, Panduan Lengkap Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta, Indonesia: PT. Prestasi Pustaka, 2012.

S. R. Sukma, “Penggunaan Video Animasi Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Laju Penggunaan Video Animasi Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Laju Reaksi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Kelas XI SMAS Babul Maghfirah Aceh Besar,” 2017.

Published
2024-05-10
 
Section
Islamic Education