The Contribution of the Qur'an Mu'allimil Council (MMQ) in Qiraati Method Teacher Learning at Al Qur'an Education Park


Kontribusi Majelis Mu'allimil Qur'an (MMQ) dalam Pembelajaran Guru Metode Qiraati di Taman Pendidikan Al Qur'an


  • (1)  Silviya Indriyani            Universitas Muhammadiyah Sidoarjo  
            Indonesia

  • (2) * Ainun Nadlif            Universitas Muhammadiyah Sidoarjo  
            Indonesia

    (*) Corresponding Author

Abstract

This study aims to determine the contribution of the Majlis Mu'allimil Qur'an (MMQ) in the Qiraati method teacher learning at TPQ Tuhfatul Athfal Krembung Sidoarjo. In this study using a descriptive qualitative method. In this case, the research subject is the teacher of the Qiraati method at TPQ Tuhfatul Athfal Krembung Sidoarjo. Data collection techniques are interviews, observation, and documentation. The analysis technique uses data reduction, data presentation, and conclusions. The results of this study indicate that the contribution of the Majlis Mu'allimil Qur'an (MMQ) in the Qiraati method teacher learning at TPQ Tuhfatul Athfal Krembung Sidoarjo is very useful because it can maintain the reading of the Qur'an, add insight into Qiraati's, and improve quality of learning. The supporting factors are good family factors, strong intentions, activeness and enthusiasm, commitment to progress and success, and perseverance to practice. While the inhibiting factors in this study were teacher absences, teacher delays, time delays, and timing.

References

F. Fakrurridha and N. Nurdin, “Pelaksanaan MGMP dalam Meningkatkan Profesional Guru Pendidikan Agama Islam,” J. Serambi Ilmu, vol. 20, no. 2, p. 238, 2019, doi: 10.32672/si.v20i2.1456.

Suriani, “Kontribusi Pendidikan Agama Islam dalam Kegiatan Salat Berjamaah di SMPN 2 Bajo,” 2019.

F. Zahroh, “Program Majelis Mu’allimil Qur’an (MMQ) dalam pengembangan kemampuan Pedagogis Guru Qiraati (Studi Kasus di Kecamatan Batealit Jepara),” Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Kudus, 2016.

Petrus Tamur, “Peningkatan Kinerja Guru Melalui MGMP Mini Di SMP Negeri 1 Lembor,” EDUNET J. Humanit. Appl. Educ., vol. 1, no. 2, 2021.

D. Nopiyanti, A. Ghofar, and Nawani, “Pengaruh Metode Qiraati Terhadap Kemampuan Membaca Al-Qur’an Anak Usia 7-12 Tahun di Taman Pendidikan Al-Qur’an (TPQ) Hidayatus Shibyan Desa Pegagan Lor Kecamatan Kapetakan Kabupaten Cirebon,” Al-Tarbawi Al-Haditsah J. Pendidik. Islam, vol. 3, no. 1, pp. 103–118, 2018.

Zainal Abidin, R. Maya, and M. Priyatna, “Upaya Guru Qiraati dalam Meningkatkan Kemampuan Baca Tulis Alquran dada Siswa Kelas V Tahun Ajaran 2018/2019 Di SDIT At-Taufiq Cimanggu Bogor,” Pros. Al Hidayah Pendidik. Agama Islam, p. 117, 2019, [Online]. Available: http://jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/ppai/article/view/332.

S. Hasan and T. Wahyuni, “Kontribusi Penerapan Metode Qiroati dalam Pembelajaran Membaca Al-Qur’an Secara Tartil,” Al-I’tibar J. Pendidik. Islam, vol. 5, no. 1, pp. 45–54, 2018, doi: 10.30599/jpia.v5i1.317.

I. M. Jamil, “Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Huruf Hijaiyah Melalui Metode Qira ati,” J. Ilm. Pendidik. Anak, vol. II, no. 2, p. 51, 2017.

R. Wulandari, “Pelaksanaan Pembelajaran Al-Qur’an Dalam meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Di Majelis Taklim Sabtu Pon Desa Gerdu, Kecamatan Sragen, Kabupaten Sragen Tahun 2020,” Institut Agama Islam Negeri Surakarta, 2020.

Nunung, “Implementasi Metode Qiroati dalam Pembelajaran Al-Qur’an di Taman Pendidikan Al-Qur’an Ta’allumil Qur’an Al-Multazam Broni Kota Jambi,” Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin, 2020.

E. S. Handayani, “Studi tentang Kontribusi Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) PKN pada Peningkatan Kualitas Kegiatan Belajar Mengajar Bidang Studi PKN di SMA Negeri 2 Samarinda,” J. Pendas Mahakam, vol. 1, no. 1, pp. 10–22, 2016.

Zasmis, A. Lahmi, and A. Rasyid, “Peran Musyawarah Guru Mata Pelajaran PAI dalam Meningkatkan Kompetensi Pendidik Sekolah Menengah Pertama di Kabupaten Padang Pariaman, Sumatra Barat, Indonesia,” Arfannur J. Islam. Educ., vol. 1, no. 1, pp. 27–40, 2020.

Nurjannah, “Efektifitas MGMP dalam Meningkatkan Kemampuan Guru Bahasa Indonesia dalam Penyusunan Perangkt Pembelajaran Pada MTS Se-Aceh Barat,” pp. 11–27.

Musfiqon, Metodologi Penelitian Pendidikan, Cet. 5. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher, 2016.

L. J. Moleong, Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2016.

Nasution, Metode Penelitian Naturalistik Kualitatif, Cet. 1. Bandung: Tarsito, 2003.

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Cet. 23. Bandung: Alfabeta, 2016.

M. B. U. B. Arifin and Nurdyansyah, Buku Ajar Metodologi Penelitian Pendidikan, Cet. 1. Sidoarjo: Umsida Press, 2018.

N. Afiyah, “Kontribusi Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Siswa di SMP Negeri 5 Surabaya,” Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, 2018.

Y. Nurlaeli and O. Saryono, “Efektivitas Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) Dalam Meningkatkan Kinerja Mengajar Guru Bahasa Inggris,” Indones. J. Educ. Manag. Adm. Rev., vol. 2, no. 2, p. 309, 2018.

Picture in here are illustration from public domain image (License) or provided by the author, as part of their works
Published
2022-11-28
 
Section
Islamic Education