The Influence of Gender, Religiosity, and Intellectual Intelligence on Ethical Perceptions of Accounting Students with Love of Money on Ethical Perceptions of Accounting Students


Pengaruh Gender, Religiusitas, Dan Kecerdasan Intelektual Terhadap Persepsi Etis Mahasiswa Akuntansi Dengan Love Of Money Terhadap Persepsi Etis Mahasiswa Akuntansi


  • (1)  Dwi Afifatul Riszqiya            Universitas Muhammadiyah Sidoarjo  
            Indonesia

  • (2) * Eny Maryanti            Universitas Muhammadiyah Sidoarjo  
            Indonesia

    (*) Corresponding Author

Abstract

This study aims to determine whether gender, religiosity, and intellectual intelligence have an influence on ethical perceptions of accounting students through love of money as an intervening variable at Muhammadiyah University of Sidoarjo and STIE Perbanas Surabaya. This type of research is quantitative, and obtained a sample of 90 respondents. The test tool uses smartPLS 3.0. The results of the study are: there is no effect of gender on ethical perceptions, religiosity has no effect on ethical perceptions, intellectual intelligence has an influence but is negative on ethical perceptions, gender has no influence on love of money, religiosity, intellectual intelligence has an influence on love of money, love of money has a negative influence on ethical perceptions, love of money has not been able to intervene for gender, religiosity, and intellectual intelligence with ethical perceptions.

References

Sidartha, A. L. A., & Sujana, I. K. (2020). Pengaruh Idealisme kecerdasan Emosional dan Etika pada Persepsi Etis Mahasiswa Profesi Akuntansi dengan Kepercayaan Diri. E-Jurnal Akuntansi, 30. doi: 10.24843/eja.2020.v30.i08.p19.

Hermawan, S., & Nurlia, W. (2017). Dapatkah Love Of Money sebagai Variabel Intervening Pengaruh Kecerdasan Terhadap Persepsi Etis Mahasiswa Akuntansi. Jurnal Ilmiah Akuntansi dan Bisnis, 12. doi: 10.24843/jiab.2017.v12.i02.p04.

Tang. (1992). The Meaning of Money Revisited. The Meaning of Money Revisited, 13 p. 197. Jurnal Of Organizational Behavior.

Prabowo, P. P., & Widanaputra, A. A. G. P. (2018). Pengaruh Love of Money, Machiavellian, dan Idealisme pada Persepsi Etis Mahasiswa Akuntansi. E-Jurnal Akuntansi, 23, 513.

Ermawati, N., & Kuncoro, A. (2016). Determinan Persepsi Etika Mahasiswa Akuntansi Dengan Love Of Money Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Mahasiswa Akuntansi Universitas Muria Kudus). Jurnal Riset Akuntansi Terpadu, 9(1), 12–25. doi: 10.35448/jrat.v9i1.4279.

Widyaningrum, A., & Kamayanti, A. (2017). Determinan Persepsi Etika Mahasiswa Akuntansi Dengan Love Of Money Sebagai Variabel Intervening. E-Jurnal Akuntansi.

Abdurahman, N. L., & Hidayatulloh, A. (2020). Kecerdasan Religiusitas Kecintaan Terhadap Uang Dan Persepsi Etis Mahasiswa Akuntansi Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta. E-Jurnal Akuntansi, 4.

Hodaififi, dkk. (2017). Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Dan Kecerdasan Emosional Terhadap Perilaku Etis Mahasiswa Akuntansi Dalam Praktik Pelaporan Laporan Keuangan. Jurnal Akuntansi.

Normadewi, B., & Arifin, H (2016). Analisis Pengaruh Jenis Kelamin dan Tingkat Pendidikan Terhadap Persepsi Etis Mahasiswa Akuntansi Dengan Love Of Money Sebagai Variabel Intervening. 1–30. Jurnal Akuntansi.

Nikara, I. A. G. I. K., &Mimba, N. P. S. H. “Pengaruh Love of Money , Machiavellian , Idealisme dan Religiusitas pada Persepsi Etis Mahasiswa Akuntansi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana (Unud) Bali,” E-Jurnal Akunt. Univ. Udayana, vol. 26, no. 2302–8556, pp. 536–562, 2019.

Picture in here are illustration from public domain image (License) or provided by the author, as part of their works
Published
2021-02-28
 
Section
Islamic Economics