Alifiyah Rizkyaturrohma (1), Khizanatul Hikmah (2)
This study explores the integration of Arabic language learning into the PAUD curriculum, leveraging the critical phase of early childhood brain development. Employing the versatile Arduino Mega hardware, designed for microcontroller-based applications, researchers developed a tailored Arabic learning tool using the Addie r&d model method. The tool features a playful monkey character, equipped with an Arabic vocabulary drawing board, with vocabulary selection tailored to student development. Research methods encompassed interviews, observations, and questionnaires, yielding material validation test results of 100% and media validation test results of 89%. This research offers a valuable contribution in the form of a student-centric Arduino-based Arabic learning tool, poised to enhance Arabic language acquisition in early childhood education.
Highlight:
Keyword: Arabic Language Learning, PAUD Curriculum, Early Childhood Education, Arduino Mega Hardware, Student-Centric Learning Tool
I. B. Maryatun, “Peran Pendidik Paud Dalam Membangun Karakter Anak,” J. Pendidik. Anak, vol. 5, no. 1, pp. 747–752, 2016, doi: 10.21831/jpa.v5i1.12370.
S. Wahyuningsih, “Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD),” Media Prestasi J. Pendidik. STKIP PGRI Ngawi, vol. 5, no. 1, pp. 15–30, 2014.
W. Kurniawati, “Jurnal An-Nur: Kajian Pendidikan dan Ilmu Keislaman Vol. 7, No. 1 Januari-Juni 2021,” Bermain Sebagai Sarana Pengemb. Kreat. Anak Usia Dini, vol. 7, no. 1, pp. 1–10, 2021.
N. Nurdin and L. Anhusadar, “Efektivitas Pembelajaran Online Pendidik PAUD di Tengah Pandemi Covid 19,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 5, no. 1, p. 686, 2020, doi: 10.31004/obsesi.v5i1.699.
S. Lilis, “Desain dan Implementasi Pembelajaran Full Day School Untuk Pengembangan Kemandirian Siswa. Studi di MAN 2 Kota Serang,” p. 35, 2019, [Online]. Available: http://repository.uinbanten.ac.id/4614/4/4. BAB II.pdf
Z. Fajriah, “PENINGKATAN PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA ARAB ( MUFRADAT ) MELALUI PENGGUNAAN MEDIA KARTU KATA BERGAMBAR ( Penelitian Tindakan Pada Siswa kelas I MI Nurul HakimKediri Lombok Barat Tahun 2015),” J. Pendidik. Usia Dini, vol. 9, pp. 107–126, 2015.
R. Rozalena and M. Kristiawan, “Pengelolaan Pembelajaran Paud Dalam Mengembangkan Potensi Anak Usia Dini,” JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), vol. 2, no. 1, pp. 76–86, 2017, doi: 10.31851/jmksp.v2i1.1155.
W HURISANTRI, “BAB II TINJAUAN PUSTAKA 2.1 Pengertian Arduino,” pp. 3–18, 2016.
F. Djuandi, “Pengenalan Arduino√ Oleh : Feri Djuandi,” Pengenalan Arduino, pp. 1–24, 2011.
R. Purbaya, “Aplikasi Motor Stepper Pada Alat Pencetak Bangun Ruang Tiga Dimensi untuk Peleburan Filament Pada Motor Extruder,” Politek. Negeri Sriwij., vol. 2560, pp. 5–31, 2017.
BMKG, “Peraturan Kepala Badan Meteorologi, Klimatologi, dan Geofisika tentang Organisasi dan Tata Kerja Badan Meteorologi Klimatologi dan Geofisika,” vol. 12, no. 1, pp. 89–98, 2016, [Online]. Available: https://jurnal.unived.ac.id/index.php/jmi/article/view/276/257
R. Ridwan and A. F. Awaluddin, “Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Meningkatkan Penguasaan Mufradat Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Raodhatul Athfal,” Didakt. J. Kependidikan, vol. 13, no. 1, pp. 56–67, 2019, doi: 10.30863/didaktika.v13i1.252.
B. K. Sari, “Desain Pembelajaran Model Addie Dan Implementasinya Dengan Teknik Jigsaw,” Pros. Semin. Nas. Pendidik., pp. 87–102, 2017.
I. M. Tegeh and I. M. Kirna, “Pengembangan Bahan Ajar Metode Penelitian Pendidikan dengan ADDIE Model,” J. IKA, vol. 11, no. 1, p. 16, 2013, [Online]. Available: https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/IKA/article/view/1145
Hanafi, “Konsep Penelitian R&D Dalam Bidang Pendidikan,” J. Kaji. Keislam., vol. 4, no. 2, pp. 129–150, 2017, [Online]. Available: http://www.aftanalisis.com